Toegegeven toen ik ze leerde kennen via youtube nog niet zo lang geleden  , dacht ik dit werkt nooit. Maar deze heren en dame van ‘Van Canto’ bewijzen mij toch het tegendeel.

Want met Break the Silence brengen ze al hun 4de studio album uit en wat kan je zeggen over A Capella metal , want alles buiten de drums zijn stemmen. Met het nummer If I die in Battle krijgen we een solide opener voorgeschoteld waar niets op aan te merken valt. Wat dat niet kan gezegd worden over hun cover van Sabaton’s nummer Primo Victoria, bij deze track mis ik toch wat diepte , de gitaarstemmen missen kracht waardoor dit nummer als een akoestische cover voelt. Ik betwijfel dat dit hun doel was , wat wel verrassend werkt is dat de Sabaton frontman Joakim Broden hier ook te horen is .

Wat wel zeer verfrissend werkt is het nummer Spelled In Waters. Daar krijgen we echte akoestische gitaar te horen , dit is een rustige en liefdevolle ballade die tussen al deze "zware nummers" zeker en vast zen mannetje staat en met master of wind krijgen we de bevallige Inga Scharf te horen begeleid door een piano. Dit nummer heeft veel weg van een Within Temptation nummer en ook dit nummer staat stevig tussen al die andere nummers .

Met dit album hebben ze alvast van mij een believer gemaakt .Over het algemeen een leuke plaat om te horen met spijtig genoeg hier en daar wat fouten .

Aangezien hun unieke karakter is deze band moeilijk voor te stellen aan andere , maar voor diegene die interesse hebben na het lezen van deze review , ga een keertje kijken op hun site : Van Canto

Playlist :