Mark Janssen is de laatste maanden niet enkel druk in de weer geweest met de jubileumDVD van Epica Er ligt immers ook een nieuwe MaYanplaat in de bakken: ‘Antagonise’ Oud After Forever toetsenist zorgt ook deze keer weer voor het orchestrale elan. Zowel Mark als Jack Driessenkonden we even strikken voor een virtuele babbel.
Hoe zijn de reacties tot hiertoe geweest op de nieuwe plaat?
Jack: De plaat is nog niet uit, maar van een aantal journalisten hebben we al een beetje feedback gehad omdat ze de plaat al via Nuclear Blast hebben kunnen beluisteren. Tot nu toe hebben we positieve dingen gehoord over o.a. de songstructuren en het mixgeluid. Daar zijn we heel blij mee. Ons doel was om Quarterpast op alle vlakken te overtreffen. Op 31 januari kan iedereen het nieuwe album beluisteren, we kijken allemaal erg uit naar jullie reacties straks.
Laura en Henning Basse zijn nu permanent tot de band toegetreden. Betekent dat ook dat hun inbreng tot de composities vergroot is?
Jack: Met name de inbreng van Henning is veel groter geworden. Bij het vorige album zong hij als gastmuzikant maar een paar nummers mee, nu zingt hij in bijna ieder nummer en wisselt daarbij ook veel af met de grunts en screams van Mark. Zowel Henning als Laura hebben een deel van de zanglijnen zelf geschreven.
Ik vind geen verdere verwijzingen naar Maya’s deze keer. Het lijkt me eerder nog al zware kost te zijn over het verlies van privacy in deze big brothertijden?
Jack: Het verlies van privacy is denk ik al iets wat speelde sinds het ontstaan van internet, maar we lijken ons met z’n allen nu pas te beseffen hoeveel allerlei overheidsinstanties van ons weten, en niet alleen uit eigen land. We denken dat we met z’n allen in een vrij land leven, maar we worden gecontroleerd door wereldwijde overheidsinstellingen die een financieel systeem opbouwen op basis van schuldopbouw. Dit wordt in stand gehouden door een kleine groep mensen die zichzelf ten koste van ons allen verrijken. We hebben er niets over te zeggen en uiteindelijk zijn wij (de burgers) daar wel de dupe van. We leven niet meer in een wereld waar je elkaar helpt maar waar een waarin je wordt gestuurd en geld macht betekent. De maya-cultuur was niet gebaseerd op financieel gewin maar op normen en waarden.
Zien jullie die evolutie in dat opzicht even ernstige proporties aannemen in Europa als in bv de VS?
Jack: Ik denk dat wat we nu hebben ontdekt over de NSA nog maar het topje van de ijsberg is. Er zijn intussen ook verhalen opgedoken dat de Engelse geheime dienst, en nog veel meer diensten wereldwijd, samenwerken met de NSA, en ik denk zelf dat we de komende tijd gaan ontdekken dat ieder land wel een aandeel heeft in deze spionagepraktijken.
Mark: In Europa wordt gestreefd naar een centraal aangedreven bestuursorgaan. 'Europa' wordt ons door de strot geduwd. Ik herinner me een volksraadpleging in Nederland waarbij o.s. tegen de Europese grondwet werd gestemd. Dat is er inmiddels allemaal toch gekomen en ditmaal zonder referendum. Uiteindelijk was die hele raadpleging dus een grote hoax. Als je de geschiedenis bekijkt dan zoeken machthebbers (koningen, keizers, religieus leiders etc) altijd naar een evenwicht tussen het volk tevreden houden maar het ook bedwingen en onder de duim houden. Deze balans slaat vaak door naar de verkeerde kant, het is dan aan ons (het volk), om onze stem te laten horen. Ook corruptie is van alle tijden, onlangs werd bekend dat er een tap gesprek tussen Fred Teeven en de van corruptie verdachte zonnekoning van Roermond: Jos van Rey is verdwenen. Dit soort dingen tonen maar weer aan dat we ook in Nederland zeer op onze hoede moeten zijn en onrecht aan de kaak moeten stellen. Het kan en mag niet zo zijn dat we ook zullen en naar een politiestaat.
Deathmetal met symfonische elementen vermengen ligt niet zo voor de hand , veel minder dan bij black metal bv. De enige andere die ik dat met enig succes weet doen zijn jullie labelgenoten van Fleshgod Apocalypse?
Jack: Fleshgod Apocalypse heeft (vind ik) geweldig werk geleverd met de manier waarop ze orkestarrangementen in hun nummers hebben verwerkt. Snoeihard, gitaar goed hoorbaar en toch heel bombastisch en dreigend. Zelf schrijven we gewoon wat we leuk vinden, we vinden de combinatie van orkest en death en progressivee metal gewoon gaaf. Toen Joost van den Broek de mix voor ons ging doen was het zeker een uitdaging om het hard, stevig en tegelijkertijd symfonisch te laten klinken, maar daar heeft hij echt z’n best op gedaan. We zijn erg blij met het resultaat.
Valt het mee om tijd te vinden tussen alle bandleden met het toch behoorlijk drukke schema van Epica?
Jack: Frank en ik hebben naast MaYaN gewoon een fulltime baan. Soms valt het qua tijd en drukte inderdaad niet mee maar we weten van elkaar dat we ons er niet op elk moment mee bezig kunnen houden. We hebben gelukkig genoeg begrip voor elkaars andere bezigheden, of dat nou Epica is of iets anders.
Mark: We hopen ondanks het drukke schema van Epica toch de plaat goed te kunnen promoten in 2014. Alles zal ook mede afhangen van het succes van 'Antagonise'. Het is niet altijd makkelijk om twee bands met elkaar te combineren maar het geeft ook een hoop voordelen omdat het verfrissend werkt. Epica en MaYaN gaan compleet verschillend te werk en juist daardom vind ik het ook zo leuk.
Komt met Mark en Jack en zelfs Floor als gastzangeres niet het gevoel terug om After Forever terug te brengen?
Jack: Bij een van onze concerten in Zuid-Amerika heeft Floor ook meegezongen en toen hebben we ook een nummer van After Forever gespeeld. Het was leuk om Follow in the Cry weer eens te spelen samen met Floor en Mark op het podium. Ik denk niet dat After Forever terug gaat keren omdat we allemaal in een andere fase zitten van ons leven. Maar ik zou het wel leuk vinden om een keer een reunie-concert te doen. Dus wie weet :-)
Mark: We hebben het erg naar onze zin gehad in de begintijd met After Forever. Een echte reunie zit er om verschillende redenen niet in maar ook ik zou open staan voor een eenmalige reunie show. De toekomst zal het leren.
Als je al het sympfonsiche element even volledig wegdenkt, hoor ik vooral de invloed van Chuck Schuldiner. Toeval of ligt daar toch de grote held?
Jack: Zelf vind ik Symbolic een schitterend album. Dat album heb ik heel lang geleden een keer van Mark geleend, die zelf toen ook veel naar Death luisterde. We hebben de nummers voor onze nieuwe plaat met z’n 3en geschreven (Jack, Frank en ikzelf), dus met 3 Death-addicten zal het wel niet helemaal toeval zijn ;-) Maar we worden ook geinspireerd door bands als Septic Flesh en Dimmu Borgir.
Hebben jullie verder nog wijze woorden voor de Darkviewlezer?
Jack: Ik hoop dat ons nieuwe album jullie bevalt en nodig jullie heel graag uit om te komen kijken op een van onze 2 release shows in Nederland, op 30 januari in Mezz, Breda en op 31 januari in Tivoli de Helling, Utrecht. Misschien tot dan!
www.facebook.com/mayanband
www.mayanofficial.com