altZaterdag 21 september was het weer eens van dat. Vanuit Brugge reisde ik af naar het verre Oostende om daar een showtje mee te pikken. Waar er origineel 4 bands op het programma stonden bleken er maar 3 bands te spelen die dag. Ach, zolang Spoil Engine maar speelde maakte het mij eigenlijk allemaal zoveel niet uit.

De avond begon met een ietwat pijnlijk optreden. Het Tiense death metalcollectief Evilenko mocht de avond openen en ik had eigenlijk wel wat hoge verwachtingen. Op cd zijn deze jongens best wel te smaken en alhoewel ik ze nog nooit gezien had waren ze naar het schijnt een geweldige live-band. Ze hebben zelfs nog in de metaldome op GMM mogen spelen als één van de finalisten van RBBJ. De teleurstelling was dan ook groot als er zo ongeveer 15 man ( bandleden bijgerekend) in de zaal stond en het één van de tamste shows was die ik ooit heb meegemaakt. Muzikaal viel het allemaal wel nog mee alhoewel je het niet echt origineel kon noemen maar de sfeer was doder dan dood en niet op de goeie manier. Het publiek reageerde niet en de band ( zanger niet meegerekend) had er precies ook niet echt zin in.  Vreemd genoeg werden er wel nog 2 toegiftnummers gespeeld maar die konden de show niet echt redden. Misschien dat deze band beter tot zijn recht komt in een zaal met meer publiek

Volgende in het lijstje waren onze noorderburen van  Purest of Pain. Zelf noemen ze hun muziek moderne death metal maar zelf hou ik het eerder op naar melodic death metal neigende metalcore. Na ze eventjes snel op te zoeken vond ik een review op de metal-archives waar er een mooie 100% naast stond dus ik was onmiddelijk nieuwsgierig. Ik zal eerlijk zijn die 100% waren ze zeker niet waard. Pas op het was zeker niet slecht, integendeel dit is zeker een band die je in de gaten zal mogen houden maar ZO goed was het nu ook weer niet. Daarvoor was het al niet origineel genoeg, gedurende hun show deden ze me nogal vaak denken aan Heaven Shall Burn maar dan met breakdowns, zowel qua zang als instrumentaal neigde het nogal sterk naar deze Duitse metalcore-goden. Het miste wat een eigen smoel. Daarnaast was het wel allemaal dik in orde, veel volk was er tijdens deze band ook niet maar dat lieten deze heren en dame niet aan hun hart komen. Ze speelden alsof hun leven erv vanaf hing en je zag ook duidelijk dat ze er plezier mee hadden. Best wel grappig om te zien hoe het publiek over de zaal verdeeld stond trouwens, waar de mannelijke gitarist Michael Van Eck stond te spelen was er geen kat maar aan de andere kant van het podium waar (de toch wel vrij knappe) vrouwelijke lead-gitarist Merel Bechtold stond te spelen was er heel wat meer volk.

Last but not least was het de beurt aan Spoil Engine met hun door metalcore doorspekte moderne metal. Om maar onmiddelijk van de kritiek af te zijn begin ik met het enige negatieve puntje van de show. Het volume... ik weet het metal moet luid gespeeld worden maar als ik de neiging heb om oordopjes over mijn oordopjes te steken denk ik toch dat het net ietsje te luid staat. Zo daarmee is de kritiek ook onmiddelijk van de baan. Nu tijd voor wat complimentjes want die verdienen ze toch wel. Ze bliezen namelijk de voorgaande bands volledig weg en zetten een daverende show neer. Alhoewel ze de dag zelf ( of de dag voordien ik weet het niet meer juist) nog in Leopoldsburg gespeeld hadden en nog maar net voor de show waren aangekomen in Oostende was er daar helemaal niets van te merken. De heren stonden in vuur en vlam. Ook van het weinige publiek was er nu niet meer veel te merken want het OHK zat vrij vol toen Spoil Engine met hun set begon. Helaas kan je mij nu niet echt een Spoil Engine kenner noemen en kan ik je niet vertellen welke songs ze precies speelden maar ik kan je wel zeggen dat er geen enkele tussen zat die je niet als goed kon bestempelen. Ze bewezen het nog maar eens dat Graspop-organisator Peter van Geel ongelijk had toen hij zijn mond opentrok over de belgische metalscene want Spoil Engine kan je niet anders dan geweldig noemen.