rock-werchterDag 2 van Rock Werchter is qua bands niet meteen een goed gevulde dag naar mijn muzieksmaak. Gelukkig staan we voor veel dingen open en was het uiteindelijk nog een geweldige dag gevuld met goede muziek.

Jammer genoeg begon de dag redelijk slecht, een grote regenbui trok over de weide en campings, maar gelukkig genoeg klaarde het op en werd het weer aangenaam warm. Eerste optreden vandaag was meteen ook ons eerste bezoek aan het nieuwe podium, The Barn, dat sinds dit jaar op Werchter staat. Om 12u45 speelde namelijk School Is Cool.

School Is Cool is een van die bands die ik op voorhand niet aangekruist had op mijn "te zien lijstje" maar op aanraden van vrienden heb ik het toch een kans gegeven. Ik kan met plezier zeggen dat ik er ook helemaal geen spijt van heb. School Is Cool brengt erg aangename en opwekkende popmuziek en het werd me meteen duidelijk waarom ze in 2010 Humo's Rock Rally hebben gewonnen. Beetje jammer dat ik de nummers niet kende, maar dat maakte het optreden niet minder goed. School Is Cool kreeg zonder enige moeite de hele tent mee en was alvast een prachtig muzikaal begin van de dag.

Dan maar richting Main Stage waar Mastodon ging spelen. De zin in ruige muziek zat er bij mij goed in, dus ik vermoedde dat Mastodon me wel zou plezieren. Mastodon speelde een genre ergens tussen stoner en sludge metal, maar jammer genoeg konden ze me niet echt overtuigen. Na een aantal nummers besliste ik al dat ik liever mijn knorrende maag even zou vullen dan hier mijn tijd staan te verdoen. Op de achtergrond hoorde ik Mastodon nog steeds, maar qua goede entertainende muziek ontdekte ik niet bepaald uitschieters. Ongetwijfeld zeer goed optreden voor de fans, maar niets voor mij.

Na een lange pauze keerden we terug naar de Main Stage waar ondertussen Wiz Khalifa al gepasseerd was en gevolgd werd door Gossip. Weer zo'n band die ik niet had aangekruist, maar die me uiteindelijk ook aangenaam verraste. Zangeres Beth Ditto heeft best een aangename stem en wanneer ze Heavy Cross speelden, ben ik blij te horen dat ik toch een nummer van hun ken. Best wel een leuke band, Gossip.

Vanaf dan stonden we eigenlijk de rest van de avond aan de Main Stage, next up was Jack White. Jawel, de Jack White die we allemaal kennen van The White Stripes stond met een nieuw soloproject op Rock Werchter. White brengt een leuke mix van blues en rock 'n roll en zelfs een beetje country. Natuurlijk kon hij ook niet naast enkele nummers van The White Stripes en speelde hij onder andere "The Hardest Button To Button" en uiteraard het alom bekende "Seven Nation Army". Geweldige artiest Jack White, leverde een nagenoeg perfect optreden af en zover al HET hoogtepunt van Rock Werchter.

Na Jack White is het aan onze eigenste dEUS. Niet meteen zo'n fan van, maar live zijn ze beresterk. Met singles zoals "The Architect" en "Instant Street" kregen ze moeiteloos het publiek mee. Ook hier weer een optreden waar niet echt iets op aan te merken viel. Zelfs Gary Lightbody van Snow Patrol is een grote fan van dEUS en terecht.

De tweede festivaldag liep weer stilaan naar zijn einde toe voor mij. Maar voordat het zover was, was er nog Pearl Jam. De band maakte 20 jaar geleden samen met Nirvana de Grunge enorm populair en, in tegenstelling tot Nirvana, vandaag nog steeds beschikbaar om een festival op te vrolijken. En wat een optreden was het ook, ik had Pearl Jam nog nooit eerder gezien maar sinds nu is het zeker een band geworden die ik absoluut moet zien als ze in de buurt zijn. Pearl Jam blies zonder moeite alles weg wat deze dag al op Werchter gespeeld had en dat zegt al heel wat. De nummers "Better Man" en "Alive" zijn gewoonweg subliem en doen de hele weide meezingen, zowel jong en oud. Wanneer Eddie Vedder en Co op het einde nog een cover van "Rockin' In The Free World" van Neil Young speelden, was het hek helemaal van de dam, zowat de hele wei werd gek en overal zag je mensen meezingen met het refrein. Gewoonweg een machtig gevoel en ik vraag me af of er nog iets komt op Werchter dat dit zal kunnen overtreffen.

Na Pearl Jam sluit Deadmau5 de dag nog af op de Main Stage, na een paar nummers hou ik het echter voor bekeken, Deadmau5 is echt m'n ding niet. Zonder twijfel wel een dik feestje voor diegenen die Deadmau5 wel kunnen smaken.

Morgen meer Rock Werchter nieuws met het verslag van dag 3 met onder andere Simple Minds, Mumford & Sons en Editors !

Bron foto's: Belang van limburg