De fans hebben er behoorlijk lang op moeten wachten na het uitgestelde concert van maart, maar op deze koude zondagavond is het moment toch eindelijk aangebroken om Nederland’s  beste exportproduct, Within Temptation,  nog eens op de Belgische planken te mogen aanschouwen in de Brusselse Ancienne Belgique.

Als voorprogamma mag Anneke van Gierbergen aantreden, u allen wel bekend als de voormalige frontdame bij de Gathering. Op zich is het wel enigszins ironisch dat zij het publiek mag opwarmen, aangezien ook historisch gezien Anneke met voornoemde band het pad geffend heeft voor de gehele female fronted gothicmetalscene . Ze staat nu op haar eigen benen en put ook vooral uit eigen werk, zonder al te veel achterom te kijken. Slechts één keer werpt  ze met een schitterend gebracht “Saturnine” een korstondinge blik op het verleden. De nieuwere nummers gaan er bij het publiek daarentegen ook in als zoete broodjes en laten naar mijn oren vooral een voorliefde voor Muse oren.  Na een zestal nummers is de pret jammer genoeg al over, maar niet getreurd want een klein half uurtje later is het dan zover.

Na een filmische intro shiet WT uit de starblokken met het stevige “A Shot in The Dark”, waarna ze via de hitsingle “Faster” tot aan “Fire and Ice” binnen het concept van ‘The Unforgiving’ blijven. Daarna trekken ze met o.a. een verrassend vroeg “Ice Queen” doorheen de pronkstukken uit hun catalogus.

Manlief , Robert Westerhold, heeft recentelijk beslist om het livegebeuren grotendeels aan zich voorbij te laten gaan. Die schoenen worden nu gevuld door de Zweedse nieuwkomer Stefan Helleblad die er mijns inziens toch z’n eigen draai aan de gitaarstukken geeft door ze net wat rockender te brengen. Het toeval wil ook dat de man net deze avond z’n 33ste verjaardag mag vieren en onder een luid meegejoeld ‘Happy Birthday’ de kaarsjes op de taart uitblaast.

Na de “best of” jukebox,  leidt Sharon ons ook door het tweede luik van hun nieuwste telg met “Sinead” als kers op de taart. Met ‘Mother Earth” en “Stairway to the Stars” laat een duidelijk opgelaten band na anderhalf uur het doek vallen op deze meer dan geslaagde avond. Boze tongen zullen misschien zeggen dat dit meer pop is dan metal, maar met zulke songs en zo’n liveuitstraling, wie maalt er daar om? Grote klasse.

Fotovermelding: Bron Digg.be & fotograaf Timmy Haubrechts