We schrijven zaterdag 12 november Antwerpen. Vol verwachting sta ik met enkele vrienden al vrij vroeg aan de ticket afhaal , het is al even geleden dat Dimmu Borgir in België is geweest en dat is aan de grote mensenmassa die voor dit optreden is afgezakt goed te zien. Want hier en daar hoor ik Frans en Engels.

Om 19.30 zwaaien de deuren van Trix Antwerpen open en die grote massa stroomt vlot naar binnen en begint aan de gang van zaken met het kopen van merchandise en bonnen. En nog voor het optreden is gestart vloeit het bier rijkelijk, en voor diegene die BOB zijn is er water en cola .

We zoeken ons een goed plaatsje in de zaal en wachten op een van de grootmeesters van de Noorse Black metal… ongeveer een 30Min te laat starten ze eindelijk met hun show. De intro start op, het lijken monniken diep in trance. Van hier komen de eerste bekende noten bulderend uit de drums en gitaren, terwijl shagrath met zijn gekende stem gromt  “ this is Mourning Palace”. Waarop de drummer aftikt en boem ze zijn gestart, een deeltje van de zaal breekt uit in handbanging en een ander deeltje begint te moshen. Zo weet je dit wordt een dijk van een concert , zo spelen ze na “mourning palace”, ” Spellbound by the devil “ en vele oude nummer passeren de revue.

Na een goed uurtje en half is er pauze , zo krijgen de heren van Dimmu Borgir de kans om zich te verfrissen en te verkleden voor het tweede deel van de avond.  Die pauze duurt ongeveer een 10 min waar we tegen het einde aan getrakteerd worden op een meesterlijke drumsolo.  Die mooi over gaat in “ Vredesbyrd” een van hun oudere nummers uit het album Death Cult Armageddon. We horen ook ” Dimmu Borgir “een van hun nieuwe nummers van Abrahadabra waar we ook “Ritualist” en “Gateways” van te horen krijgen . De geslaagde avond sluiten ze af met “Progenies Of The Great Apocalypse” waar we te maken krijgen met geluidsinstallatie problemen wat het nummer zwaar naar de maan helpt . Maar ondanks deze misstap was het een avond om van te genieten .

Met de afkondiging had frontman Shagrath nog 1 nieuwtje te melden volgend jaar komen ze weer naar ons landje

Dat doet mij hopen dat ze prijken op de graspop affiche van volgend jaar ..

*horns up*