Op 15 oktober werd uiteindelijk de duisterheid aangeroepen in Hasselt. Een aantal maanden heb ik op dit optreden vol ongeduld gewacht. En uiteindelijk was de dag daar… uiteindelijk nog eens “doomige” avond in ons Belgenlandje. Jammer genoeg bleek Hasselt iets verder dan verwacht en miste ik de eerste twee Belgische bands ‘Ultraphallus’ en ‘Sardonis’. Toen we toekwamen was ‘Kongh’ met zijn set begonnen.

Kongh

Het Zweedse Kongh mocht voor mij de spits afbijten. Het is moeilijk om deze band in een bepaald muziekgenre te plaatsen. De ene moment razendsnel om de andere moment volledig stil te vallen. Aan enthousiasme ontbrak het deze mannen niet, al kon het muzikaal soms wat sterker. Na het optreden wist ik niet goed wat ik van deze vertoning moest denken. Ook al vond ik ze niet altijd even slecht, deze band leek vooral gekomen te zijn om wat plezier te maken en soms leek het of ze gewoon aan het repeteren waren. Muzikaal leek alles niet volledig samen te hangen. Meest bizarre stuk was waarschijnlijk dat ene basstukje dat absoluut niet goed klonk (al leek de bassist zichzelf op dat moment geweldig te vinden). Deze avond zou een avond vol met onverwachte gastzangers worden. Kongh beet hier de spits af en bracht een tweetal nummers met de zanger van YOB. Iets wat in het begin toch wat fout liep mits de micro die hij gebruikte niet al te goed werkte…

Dark Castle

Dark Castle is een Amerikaanse metalband bestaande uit twee personen. Ondanks het feit dat ze meestal als een man klinkt bestaat dit duo uit een bevallige jongedame (met de ook weer een mannelijk klinkende naam, Stevie Floyd) en een man. Voor ik hen zag, kende ik dit duo niet. Jammer, want Dark Castle was wel de eerste band die voor de eerste hoogtepuntjes zorgde. Zeker een band waar ik na het optreden nog wat muziek over opzoeken zal! Het optreden was zeker niet slecht maar ook geen hoogtepunt.

Intronaut

Ondanks het feit dat ik voor veel diverse muziekstijlen opensta… zijn er soms van die bands die je niet kunnen raken. Zo’n band is het Amerikaanse Intronaut. Deze Amerikanen maken een soort van progressieve sludge metal. Ondanks het feit dat ze hun instrumenten goed beheersten vond ik niets aan hun muziek. Veel te veel “jingel-jangel” dat je bijvoorbeeld ook veel binnen de jazz wereld hoort. Technisch gezien is het zeker geen slechte groep maar op mij hebben ze geen indruk gemaakt. Integendeel…

A Storm Of Light

En toen mocht het echte werk beginnen. Het Amerikaanse A Storm Of Light ging uiteindelijk van start! Gewapend met mijn gloednieuwe “Storm Of Light-shirt” stond ik klaar voor hun optreden. Meteen bij de eerste klanken die ik van hen hoorde, begreep ik weer waarom ik naar het verre Hasselt gekomen was. Een optreden waar ik geen moment stil heb gestaan en zoals de rest van het publiek heen en weer begon te wiegen. Ondanks het feit dat je soms het gevoel kreeg dat je tegen een geluidsmuur aanknalde was het wel een goed optreden. Maar als objectieve reviewer moet je ook kritiek kunnen geven op de bands die je echt goed vindt. A Storm Of Light is zeker de moeite waard om live te zien.

YOB

Tijdens het optreden van YOB hoopten we vooral dat de micro het dit keer niet zou begeven. Deze Amerikanen mogen zichzelf een waarde binnen het genre noemen. En dat ze een waarde zijn, bevestigden ze zeker met dit optreden. Ook met een kritisch oog heb ik niet echt iets aan te merken op dit optreden. Het was een goed optreden met een ijzersterke vocal. YOB grijpt terug naar de wat oudere doom op een uiterst geraffineerde wijze. Echt de moeite waard om ze te zien! Leuk was ook dat zij een gastzangeres hadden. Zij haalden de zangeres van Dark Castle terug op het podium waardoor zij weer de longen uit haar lijf kon krijsen.

Op zo’n momenten voel je de samenhorigheid in de doom metalen wereld. Misschien word ik wat sentimenteel maar het voelt echt heerlijk aan om tot deze wereld te behoren.

Ghost Brigade

Na een aantal geslaagde optredens was het uiteindelijk tijd voor de Finnen van Ghost Brigade. Ondanks het feit dat ze als headliner stonden geprogrammeerd vond ik dit toch de meest vreemde eend in de bijt. Ghost Brigade is tegenover de vorige bands een stuk “melodieuzer” en zijn zonder twijfel gemakkelijker beluisterbaar. Je merkte ook tijdens hun optreden dat er al een aantal mensen vertrokken waren en de zaal minder vol zat dan de optredens voordien. Blijkbaar maken doom fans ook graag onderscheid in de diverse doom bands. Ghost Brigade is de laatste maanden aan een stevige opmars bezig. Na hun laatste album (dat trouwens héél goed is) komt deze band steeds meer aan bod. Met dit optreden bewezen ze alvast dat ze deze aandacht verdienen. Het werd een melodieus en gevoelensvol optreden dat vraag achter meer. Meer live optredens van Ghost Brigade en meer muziek van deze Finnen.

Het was een fijne avond met goede optredens. Leuk dat er ook in België zo’n dingen worden georganiseerd. Misschien kom ik nu over als een slijmbal maar bij deze wil ik Heartbreaktunes danken om toch even aan ons te denken. Heartbreaktunes is een organisatie dat vaak aan de echte metalhead denkt en er in slaagt om goede groepen naar België te halen.