Op zaterdag 23 oktober kwamen Sabaton en Alestorm weer naar België. En dat die week wel twee keer op rij! Beide concerten waren uitverkocht.

Eerder die week hadden ze op dinsdag al een schitterend optreden gegeven waar de vonken vanaf spatten, naar ik heb horen zeggen. Ikzelf was er enkel zaterdag bij.

We arriveerden omstreeks kwart voor acht bij zaal Trix en vonden meteen parking, gelukkig maar. De deuren waren al vanaf 19 uur open en om 20 uur ging de eerste band van start. Er speelden die avond drie bands.

De eerste band die de avond opende was een Finse band genaamd Thaurorod.

Ik had tot voor het optreden niet van de band gehoord en enkel ervaring door hun even op Youtube te beluisteren. Op het eerste gehoor beviel me dit wel. En de eerste indruk bleek achteraf juist te zijn. Ze maken leuke muziek en ze deden me een beetje denken aan Sonata Artica met hun muziek. Een enige opmerking is dat de zanger af en toe rare gezichten trok tijdens het zingen.

Dan was het de beurt aan een van de twee andere bands, Alestorm! Eerder dit jaar stonden ze ook al op de wei van Graspop en zetten iedereen nog meer in het zweet. Met hun Schotse pirate metal creëerden ze al meteen een geweldige sfeer en lieten ze het publiek losgaan. De voorkant van de zaal was gedurende het optreden een gezellige wirwar. Ze speelden een schitterende setlist en sloten af met het nummer 'Keelhauled'.

Na Alestorm was het dan eindelijk de beurt aan het hoogtepunt van de avond, waarvoor veel mensen naar Antwerpen waren afgezakt. Sabaton speelde ruim anderhalf uur en liet verschillende songs de revue passeren. Ze hadden ervoor gezorgd dat er op zaterdag een andere setlist was dan dinsdag, zo bekoorden ze iedereen en degenen die zowel op dinsdag als op zaterdag kwamen kijken hadden zeker waar voor hun geld. Op een gegeven moment liet de groep de zaal letterlijk daveren op zijn vestingen.Zanger Joakim wist het publiek echt mee te krijgen, het liedje 'Primo Victoria' sprong het publiek zo enthousiast mee dat er een aarbeving doorheen Trix sidderde. Andere topnummers waren 'Coat of Arms', 'The Final Solution' en 'Metal Machine'. Aan het einde van de avond vetrok iedereen met een goed gevoel bedwaarts!!