Nog een drietal uurtjes scheiden me van het vertrek naar mijn eerste festival van het jaar: MetalDays in Slovenië. Het is de allereerste keer dat dit supergezellige festivalletje in Oost-Europa uitverkocht is. Ze hebben dan ook een mooie schare aan internationale bands op het podium staan, én een aantal extra randactiviteiten gepland.

Nadat de 1197 kilometer lange rit is overwonnen, is er het eerste feestje van de festivalweek, aan de beach bar op het strand. Een mooie schare cocktails en biertjes worden er geschonken, en je kan er feesten tot de zon alweer hoog aan de azuurblauwe hemel staat, en het prachtige bergriviertje en dito landschap verlicht. Vanaf maandag beginnen de muzikale hoogdagen, die doorgaan tot vrijdag. Kleppers als o.a. Opeth, My Dying Bride, Tiamat, Vader, Possessed, Satyricon, Moonsorrow en Aborted zullen de beide podia vullen. Ook voor de fijnproevers uit de kleinere segmenten is er een ruime keuze: onder meer Forgotten Tomb, Inquisition, Alcest, de Slovenen van Condemnatio Cristi, Helheim, Manilla Road en Borknagar treden aan. Het belooft weer een muzikaal feest te worden, waarvan ondergetekende elke dag hier verslag zal uitbrengen, tussen de drankjes en de bands door.

Nieuw dit jaar is de fototentoonstelling op het festival zelf, die een breed aanbod van foto’s doorheen de jaren van het evenement brengt. Ook de tentoonstelling “The Soča front 1915-1917”,  dat beeldmateriaal toont van de gebeurtenissen die in het valleitje plaatsvonden tijdens de eerste wereldoorlog is zeker het bezoeken waard. Wie het even gehad heeft met dit alles kan een filmpje meepikken. Op de Second Stage tussen de bomen vindt russendoor het Grossman Film Festival plaats, dat films vertoont met een voornamelijk aan metal gerelateerd horror karakter. Het wordt dus een gevulde week, met allerlei culturele escapades!