Zoals iedereen weet is de big four-tour bijna gedaan, jammer genoeg. Al een geluk dat er een dvd van is uitgebracht. The big four op het sonisphere festival in Sofia, Bulgarije.

Een compilatie van vier optredens met extra's en een achter-de-schermendocumentaire. Dat is de big-four dvd. Bij de optredens mag Anthrax de spits afbijten. Lekker in het zonnetje bangen op 'cought in a mosh', 'got the time' en 'I am the law'. Super concertje, helemaal Anthrax natuurlijk. Een rondlopende zanger, hyperactieve bassist en gekwordende fans.

Na Anthrax was het de beurt aan Megadeth. Pure thrash in pure regen, but who cares. Terwijl Dave Mustaine en co hun haren laten wapperen in de wind klinken 'Hangar 18', 'Head crusher', 'A tout le monde' en ' symphony of destruction' door de boxen. De fans gaan ervoor, al dan niet tegen de regen beschermd door een poncho.

Megadeth stapt van het podium, de regen stopt en het is tijd voor Slayer. Natuurlijk staan de vier stoere mannen volle bak te geven op onder andere 'War ensemble', 'Seasons in the abyss', 'Angel Of Death' en 'Raining blood'. Ondanks het feit dat Slayer een bangelijke band is, blijf ik het raar vinden dat ze minder goed klinken op een open weide. En toch blijven ze heerlijk, dat vonden de fans in Sofia ook.

Wanneer Slayer terug backstage bekomt van het optreden maakt Metallica er een feestje van. Natuurlijk spelen ze klassiekers als 'Master of puppets', 'one', 'nothing else matters' en 'enter sandman', maar ook verschillende oude en nieuwe nummers komen aan bod. Tijdens de encore spelen ze 'Am I Evil', samen met elk lid van alle andere bands. Dat is een historisch moment, James Hetfield, Lars Ulrich en Kirk Hammett die oud bandlid Dave Mustaine na 27 jaar een dikke knuffel geven en samen gezellig op het podium staan. 17 man op het podium met duizenden fans die het geweldig vinden ervoor.

Na de optredens kan je een kijkje nemen achter de schermen. Bij elke band kijk je backstage, wat leuke anekdotes en beelden oplevert. Ook ga je mee op signature-ronde. Superleuk om te zien is hoe fans reageren op hun idolen wanneer ze langs komen. Een Kerry King-fan met een tattoo ervan op de rug, een Tom Araja-fan die in tranen uitbarst en een Metallica-fan met een magnetisch kussen. Heerlijke beelden.

Deze dvd is een must voor elke thrash metalfan. Of je nu enkel één van de vier of allemaal graag hoort, het is en blijft een prachtig stuk in je dvd-collectie. Ik heb er in ieder geval van genoten en hoogstwaarschijnlijk gaan jullie dat ook doen!!

Enjoy, want dit is metalgeschiedenis!