altDeze scandinaviers brachten in 2010 hun debuutplaat uit en deze release was direct dé revelatie van het jaar. Nu na 3 jaar wachten, enkele line-up wisselingen en een verse dosis inspiratie. Brengen ze de EP Disenchant The Hypocrites uit.

De release gaat van start met Chapter 1: The pit. Een track die excelleerd in een mooi evenwicht tussen melancholische zwartheid en energetischerend optimisme en hoop. Dit is een waar juweeltje en het verwonderd mij helemaal niet waarom In Silentio Noctis goed op weg is naar de top in hun genre. Wat mij wel verbaast is dat ik black metal ooit zo goed zou kunnen apprecieren.

Het geheel is een intressante mix tussen zwartgallige tristesse en een gevoelige ingetogen energie die toch verhelderend en verlichtend is. de EP is met 3 nummers bijzonder kort maar nodigd daarentegen volop uit om verder te blijven luisteren en streelt het oor met een buitengewone finesse. Daar Disenchant the Hypocrites slechts uit 3 nummers bestaat laat het mij toe om iets meer indetail te gaan voor elk nummer.

Chapter 2 begint iets donkerder dan chapter 1 en bevat iets scherpere contrasten en meer dramatiek. Maar behoud het algemene niveau dat we eerder hoorden. De gitaarpartijen zijn zeer goed uitgewerkt in combinatie met de drums en vocals. Al mochten de vocals van Armi Päivinen een klein beetje meer naar de voorgrond komen. Uiteindelijk stoort dit niet en krijgen we een mooi geheel.

In chapter 3: Haunted Worden de vocals meer ruimte gegeven en lijkt de band iets meer stil te staan bij het verhaal wat vertelt word. En wederom word dit aangevuld met snelle riffs die ten gepaste tijden een afwisseling bieden.

Uiteindelijk is dit een plaat met een verschroeiend hoog niveau in zijn genre. Ondanks dat dit maar 3 nummers zijn is hier duidelijk de nodige zorg aan besteed en geeft het het grote talent en kunde weer van In Silentio Noctis in zijn geheel. Ik zou deze scandinavische bende zeker in het oog houden. Je gaat zeker nog meer van ze horen!

Tracklist:

1.Chapter I: The Pit
2.Chapter II: Of Deception