spoilband1.jpg

Niet de Clouseau van de Vlaamse metal

 

Nu ons eigenste Spoil Engine op volle toeren aan het draaien is met hun nagelnieuwe plaat ‘Stormsleeper’ bij Nuclear Blast, is het hoog tijd voor een praatje met gitarist Steven ‘gaze’ Sanders.

 

‘Stormsleeper’ is voor de helft ongeveer een heruitgave van jullie in eigen beheer uitgebrachte EP van 2 jaar geleden. Hebben jullie nog veel gesleuteld aan die 6 nummers?

 Nee, de 6 nummers zijn exact dezelfde nummers als op de EP. Die EP werd voornamelijk gemaakt om te kijken of de oestrogeen-mayonaise met Iris wel pakte en om te shoppen bij labels. Nuclear Blast/Arising Empire zag dat het goed was maar liet weten dat ze geen EPs uitbrengen en dus zaten ze te azen op een full length album. Dus na tekenen van het contract terug naar Zweden, 4 extra nummers, nieuw artwork en klaar. Aangezien we de EP niet online uitgebracht hebben via iTunes, Spotify, … of dergelijke zijn de songs buiten de  Benelux eigenlijk niet uitgebracht. Dit was trouwens ook onze pasmunt bij de onderhandelingen met NB/AE.

 Hoe verhouden de 4 nieuwe nummers zich tot het “gekende”  werk in jullie ogen?

 Het nieuwe werk is breder geworden. Het valt op dat in reviews telkens songs naar boven komen als “Stormsleeper”, “Doomed to Die”, “Black Sails”,… als de uitstekers en dat zijn precies de bredere, metal-for-the-masses songs. Dat komt ook door de huidige smaak van de 5 bandleden. Vroeger speelden we 1000 noten voor 10 man, nu proberen we de 10 juiste noten te spelen voor soms 1000 man, zonder in te boeten aan energie, sound en visie.

 Wat mij vooral opvalt aan de nieuwe nummers is dat de dynamiek tussen de hardere Machine Head-achtige stukken en de heel melodieuze passages veel beter werkt?

 Het vloeit inderdaad allemaal wat beter, mede dankzij de vergedreven muzikaliteit van de bandleden en ook de kritische drempel. Ofwel gaat het ook heel snel om een song te schrijven (bv Disconnect) ofwel duurt het ‘eeuwen’ vooraleer de volledige song af is bv Doomed to Die. Alleen als het voor alle 5 goed zit en iedere passage natuurlijk aanvoelt is de song klaar.

 Iris heeft zoch ontpopt tot een bijzonder veelzijdige zangeres. Hoe is ze bij de band gekomen?

 Na het vertrek van Niek zijn we met audities gestart. Uit een 40-tal inzendingen hebben we 10 personen weerhouden en live audities gehouden. Iedereen had wel ergens een troef (of screams of grunts of clean, …) maar nooit ‘the full package’. 2 Nederlanders (uit Tilburg en Amsterdam) zijn heel dicht gekomen maar het was net niet. Daarna zijn we zelf op zoek gegaan in BE/NL scene en zijn we op Iris gestoten. Een weekje later stond ze bij onze producer Ace in Oostende om een auditie te doen. Boem. Iedereen weggeblazen. De screams, de grunts, de cleans, alles. Komt daarbij dat het ook geen pijn aan de ogen doet om naar Iris te kijken, dus ja, X-factor ook en het volledige plaatje klopte.

spoilband2.jpg

 Jullie hebben ook een kervserse bassist met Dave. Wat is zijn verhaal?

 Dave is al jarenlang onderdeel van de band, vroeger als roadie en nu dus als bassist. We zijn beste maten en gaan al mee van in H8000 metalcore scene, toen we samen de Europese underground afschuimden met Deformity. Toen Kristof ziek was verleden jaar heeft Dave hem een paar keer met glans vervangen. En toen Kristof het uiteindelijk voor bekeken hield was het een logische stap naar Dave. Hij werkt zich ook keihard uit de naad voor de band inzake merch, contacten, organisatie, release show... Zijn vriendin Marlies is ook onze vaste merch girl, perfect team.

 Het lijkt me dat je in jullie evolutie ook een stuk terug in de metalgeschiedenis zijn gegaan, weg van de voor de hand liggende invloeden als In Flames of Machine Head en zo naar de klassiekers als Megadeth er dergelijke?

 Kijk, alles wat op dat eigenste moment goed klinkt of in een song past, gaat erin. Als de 5 bandleden voelen dat die groove of die riff op dat eigenste moment swingen als een tiet dan gaat het erin. Iedereen heeft natuurlijk z’n invloeden en dat hoor je tijdens het songwriten; meestal hoor je onmiddellijk wie waar de mosterd gehaald heeft. Een sneetje Carcass hier, snuifje BMTH daar, nog wat Parkway zout erbij, afgieten door Architects zeef, opdienen met Pantera slaatje en klaar is Kees J. En toch horen we vaak, zeker door toedoen van Iris, dat er meer en meer een eigen sound naar boven komt. Apocalyptic metal. That’s good!

 De hoes ziet er eveneens heel leuk uit? Wie heeft daarvoor gezorgd?

 Dat komt van de magische hand van Heile, een Duitse designer die ook ontwerpt voor Kreator, Epica, Legion of the Damned,… We hadden vroeger al samengewerkt bij de vorige plaat (‘The art of imperfection’ met Panamarenko kunstwerk). Hij had maar 1 woord nodig: post-apocalyptic en hup, zijn eerste ontwerp was er boenk op. Is het trouwens Iris op de hoes of niet? Who will tell…

 Wat ligt er nog in het verschiet voor Spoil Engine? Met 4 keer GMM en 3 albums kunnen we je moeilijk nog echt nieuwkomers noemen?

 Onze eeuwige zwarte kat is altijd het buitenlandse verhaal geweest. Grote shows in BE/NL (4x GMM, 2x Pukkelpop, Vorst, AB, 013, clubcircuit, …) maar quasi niks daarbuiten. En we hebben geen ambitie om de Clouseau van de Vlaamse metal te worden. Dus ligt de volledige focus met ‘Stormsleeper’ nu op Europa, mede gesteund door Arising Empire/Nuclear Blast die die plaat overal pushen. Momenteel zijn de data al geprikt in Duitsland, UK, Ierland, Spanje, Portugal, Frankrijk,… waaronder een tour support voor Prong. Ook festivals zoals Dong en Summer Breeze staan ook al op het menu.

 Verder nog wijze woorden voor ons publiek?

 The only thing we really care about is having fun, playing music and meeting interesting people.” En ne keer goed van bil gaan af en toe. Thx!

 

www.facebook.com/spoilengine

Back to Top