Michelle Nocon is terug. Na haar vertrek bij het doomcollectief Serpentcult werd het behoorlijk stil rond haar, maar nu is de sympathieke zangeres er weer als frontvrouw van Death Penalty, de nieuwe band van voormalige Cathedraloppersnarenplukker, Gaz Jennings.
Was je verrast door Gaz’s vraag om voor z’n nieuwe band te zingen? Ik kan me voorstellen dat zoiets nogal overdonderend kan overkomen. Het is immers Gaz van Cathedral!
Overdonderend is inderdaad het juiste woord. Alsof ik eerst niet goed besefte wat hij me vroeg, beetje ongeloof denk ik. Het is super als iemand zoals Gaz je zoiets vraagt maar je moet de muziek ook nog voelen, je moet er iets mee kunnen en je moet ook goed genoeg zijn. Als zo iemand je vraagt wil je meteen op de kar springen natuurlijk. Maar ik wil niet muziek met iemand maken omdat die persoon zo een gitaar icoon is, maar wel omdat ik de muziek ook echt goed vind. Soms sturen mensen geweldige muziek waar ik niets mee kan omdat het bij mij gewoon geen gevoel opwekt, wat niet betekend dat het niet geniaal is ofzo. Ik kreeg 14 nrs doorgestuurd (en 2 weken later nog es 10… haha), ik luisterde het eerste nr en ik dacht nog shit dit is echt niet wat ik wil. Ik wou eigenlijk een sludge black metal band beginnen haha. Ik had al een andere band Bathsheba en men eigen project Leviathan Speaks, en je hebt maar zoveel energie en tijd dat je niet 5 bands goed kan doen natuurlijk. Maar toen hoorde ik het middenstuk van dat nummer (dit is nu het openingsnummer van de cd) en ik dacht FUCK dit MOET ik doen. Ik voelde het gewoon en ik vond het fantastisch. Ik heb hem meteen tijdens het beluisteren van dat eerste nummer gemailed. Gelukkig voelde ik hetzelfde enthousiasme bij de andere nummers want anders had ik een probleem haha :) Ik ben hem super dankbaar en ik hoop maar dat ik genoeg eer doe aan zijn geniale riffs!
‘Death Penalty’ is natuurlijk geïnspireerd op Witchfinder General. Ben je zelf een grote fan van die oude NWOBHM?
Ik vind een aantal van die bands zeker geweldig maar eerlijk gezegd ben ik ook geen enorme NWOBHM-freak ofzo. Net zoals in Serpentcult was ik ook niet iemand die vooral doom luisterde. Mensen denken vaak dat je alles kent van dat genre en ook alleen of vooral maar naar die muziek luistert. Maar dat hoeft niet zo te zijn en voor mij is dat zelfs een voordeel. Want hierdoor ben ik niet gebonden aan de typische dingen of aan hoe dat een genre hoort te zijn. Ik heb ook niet echt 1 vast ding dat ik super vind. Ik ben nooit zo een hokjes mens geweest. Ik luister veel Metallica, Pantera, maar ook Hatebreed, ik luister veel avant-garde black metal zoals Ved Buens Ende, Svartidaudi maar ook dingen zoals Woven Hand, Om, Danzig, Blutch, Necrophagist, Nile, bohren und der club of gore,… maar ook Lana del Rey, Tom Waits,… vind ik geweldig… Ik hou van echte goeie ouwe Judas Priest, Accept, Angel witch, Anthrax, Black Sabbath,… dat heeft gewoon zo een ziel. Veel meer ziel dan de meeste nieuwe muziek vind ik. Witchfnder General is ook top, heb er zelf een patch van op men jasje maar ik had nooit in men hoofd gehaald muziek te bezingen die geïnspireerd was door hun. Ik luister ook zelden muziek met vrouwenzang. Ik ken amper bands met vrouwen die ik goed vind. Gaz stuurt me regelmatig iets door en dan denk ik he dit is cool ja.
Waar ben je ondertussen zoal mee bezig geweest sinds je vertrek bij Serpentcult?
Ik heb een tijdje 'verlof' genomen omdat dat voor mij echt nodig was. Muzikant zijn is een speciaal vak en veel draait toch om ego en andere onbelangrijke dingen. Ik had genoeg van die bullshit en wou der gewoon ff uit. Ik zat niet goed in men vel en ik zag het nut niet meer in Serpentcult. En ik had tijd nodig voor mezelf, men gezondheid,… Maar uiteraard kon ik niet zonder muziek. Ik ben toen op een avond beginnen opnemen en dit is er het resultaat van http://shewolf777.bandcamp.com/
Het is echt love it or hate it. Ik weet niet eens wat het is, soort ambient black metal fluistert men, het is niet echt luister muziek ofzo. Maar het is heel rauw en komt van diep vanbinnen. Ik heb de onnoemelijk prachtige vergelijking gehad met Diamanda Galas, maar zo goed is het zeeeeeeeeker niet (lacht). Ik dacht ik gooi het gewoon online. Dit heeft me de kans gegeven om mezelf te uiten en te werken met bands die ik geweldig vind. Bv. Deuil is een erg rauwe band die me gevraagd heeft samples te maken voor hun nieuwe album. ZO heavy! https://www.facebook.com/wearedeuil
Ondertussen kreeg ik bericht van Jelle van Sardonis (waar we met Serpentcult al eens mee getoerd hadden) of ik geen band met hem en een gitarist wou beginnen. Doomy beetje wounded Kings en Pallbearer-achting zei hij. Opnieuw Ik wou bm maken maar Jelle is zo een talent en zo een fijne gast dat ik absoluut met hem in zee wou en wist dat we wel overeen zouden komen muzikaal en privé. Uiteindelijk hebben we Raf (ook in Death Penalty en ex-Gorath) erbij betrokken en op het moment zijn we de demo aan het mixen dus die staat binnenkort online.
https://www.facebook.com/bathshebakills
Filip ex-Gorath wou heel graag 2e gitarist worden. Heel grappig omdat hij normaal absoluut geen fan is van vrouwenzang. We vonden het eigenlijk goed met 4 maar we hebben uiteindelijk beslist hem mee op sleeptouw te nemen, zonder enige spijt ook
Wat is er toen indertijd misgegaan?
Goh, misgegaan is misschien niet het juiste woord. Mensen veranderen en hebben soms nood aan andere dingen. Ik had het gevoel dat ik vervreemd was van de rest. Omwille van praktische redenen was ik absoluut niet betrokken bij het schrijven van Raised by Wolves. Ik voelde ons uit elkaar groeien, zeker ook muzikaal. Dus dan stopt het gewoon. Ik vond het moeilijk want de Serpentcult tijd was zalig maar het was voor mij time to move on. Ik had niet het gevoel dat ik hun nog iets kon geven . Ik wou verder. Ik wou of verwachtte muzikaal iets anders dan de rest van de groep. Toen ik zei dat ik zou stoppen viel er eigenlijk een last van men schouders en toen wist ik dat ik de juiste beslissing had gemaakt.
Wat vind je van hun laatste plaat overigens?
Ik heb ze eerlijk gezegd niet super vaak gehoord. Ik hou van de black metal vibe die erin gemixt is maar ik mis de in your face sound die Serpentcult tot Serpentcult maakte. Ik ben wel een grote fan van Steven zijn Alkerdeel!
Hoe was het om opnieuw met Fredrik samen te werken?
Goh ik ken Cozy nu al een tijdje en het klikte van de eerste seconde dat we spraken. Dat, samen met zijn drumkwaliteiten waren eigenlijk mijn motivatie om hem aan te bevelen bij Gaz. In het begin was het een beetje vreemd want sinds mijn vertrek uit Serpentcult hadden we minder contact. Maar Cozy blijft Cozy, we kennen elkaar goed. Ik ben blij om terug met hem samen te werken want we hebben veel fun gehad tijdens Serpentcult en ik vind hem een enorm goede muzikant.
Had je direct een idee hoe je de nummers wou gaan inzingen of is het eerder intuïtief?
Ik luister niet echt naar veel bands die Death penalty-achting klinken dus ik had geen idee wat ik ermee zou doen. Ik heb geen idee hoe andere mensen het doen maar ik zet muziek op en ik voel het of ik voel het niet. Ik ben absoluut niet technisch onderlegd en ik vind het heel moeilijk om te zeggen ik ga nu dit of dat eens proberen of te klinken zoals deze band of zanger, of een nummer als voorbeeld te nemen of een stijl ofzo. Dus ik zet muziek op en als ik wat voel komen begin ik op te nemen. Meestal met bullshit lyrics die absoluut nergens op trekken (lacht). Ik luister naar mijn opname en denk 'oeh dit klinkt raar, ok dit is cool, of die noot past hier niet mooi' en van daaruit begin ik aan te passen. Eens de zanglijn 'klaar' is schrijf ik de lyrics en neem ik opnieuw op met de echte lyrics. Ik heb eigenlijk geluk dat ik niet weet waar ik mee bezig ben (lacht). Ik doe wat ik voel en misschien is het sheer dumb luck maar zo maak ik mijn zanglijnen, vrij intuïtief dan blijkbaar. Ik hou ook van experimenteren (iets dat in Serpentcult verboden was) en grenzen verleggen. Dus wat ik ook denk daar te voelen neem ik op en dat resulteert soms in coole dingen blijkbaar, omdat ze niet gebonden zijn aan regels van wat hoort en niet hoort in een genre.
Hoe vind je dat je zangstijl geëvolueerd is sinds ‘Weight of Light’
Ik heb heel veel vrijheid gekregen van Gaz. In Serpentcult mocht ik enkel hoog en episch zingen. Ik kan Weight of Light niet uitluisteren omdat het constant hetzelfde klinkt in mijn oren. Ik kan men eigen stem enkele nummers luisteren op die plaat maar na een nummer of 3 heb ik er echt genoeg van. Ik had in de studio nog geen zanglijn voor het nummer Serpentcult toen, en ik kwam af met een lagere zanglijn. Fre was woedend en vond het niks. Uiteindelijk toen hij de opnames hoorde zei hij dat de zanglijn super was… Ik was toen een stuk jonger, ik had veel minder lef. Gaz geeft me enorm veel vertrouwen. Vaak zegt hij probeer hier dit of dat maar dat kan ik niet. Zoals ik al zei kan ik niet volgens bepaalde regels zingen, zingen is compleet volgens wat ik voel. En vaak zing ik dus op riffs waarop ik niet hoor te zingen en dan maakt Gaz me daarop attent en de volgende dag zegt hij, fuck ik snap het nu. Niet veranderen ik vind het goed zoals je het doet en dan veranderen we de lengte van de riffs ofzo. Hij vroeg me eerst te zingen zoals in Serpentcult. Het eerste nummer dat ik maakte voor Death Penalty klink alles behalve zoals in Serpentcult hahaha.
Ik kan meer experimenteren en het album gaat van super zacht tot echt heavy en rouw doorbelten. Ik doe eigenlijk wat ik wil met de zanglijnen en de teksten. Ik ga van hoog naar laag. Ik voel me veel comfortabeler en dat was ook duidelijk in de studio. In 2 dagen hadden we 14 nummers opgenomen, dan nog 2 dagen hier en daar wat opnieuw inzingen terwijl ik zo bezorgd was dat ik nooit 14 nummers in 5 dagen zou kunnen inzingen. De zang gaat zeker nog verder evolueren en extremer worden als het aan mij ligt. We zijn nummers aan het maken voor het volgende album en ik doe er dingen op die ik nooit eerder gedaan had. Geen idee waarom, misschien omdat ik dacht dat het niet kon ofzo. Maar ik denk dat ik de fuck it all button gevonden heb en nog vrijer en gevarieerder ben geworden om te zingen wat ik wil. Ik ben ook een rare, en dat vertaald zich in mijn gezang (lacht).
Gaan jullie met Death Penalty ook de baan op en meer bepaald ergens in de buurt hier?
Zeker weten. Er is niets fijners dan live spelen. Ik ben er zeker van dat we snel een aantal gigs kunnen aankondigen hier en niet hier ;)
Ik wil iedereen bedanken voor de steun, zowel de Cathedral fans (en Serpentcult fans) die volgen, als de nieuwe vrienden die we gemaakt hebben. Er is niets fijners dan muziek te maken en vooral live te spelen en te zien en voelen dat andere mensen dat zo appreciëren.